lördag 9 maj 2009

Fettkonflikter och sanningsanspråk

Jag har under den här första perioden av min strävan att till hösten ha uppnått min matchvikt konstaterat att jag mer eller mindre följer och vill följa något som kallas LCHF. Jag har sakta men säkert kollat upp metoden på nätet och även snubblat över något som kan beskrivas som en frontalkrock mellan olika världsbilder. I den ena ringhörnan den absoluta sanningen som är lika accepterad som att jorden är rund; tallriksmodellen med sitt vurmande för frukt och grönt, fibrer, kolhydrater och litet fettintag av (fleromättat) fett som t ex olivolja. I den andra ringhörnan LCHF anhängare med egna erfarenheter av minskad vikt och bättre hälsoupplevelse och även forskningsresultat. LCHF innebär som jag uppfattat det att vi bör äta mer fett (och även animaliska fetter som smör och grädde) och mindre kolhydrater för att det i princip omvandlas till socker och stör vår organism. Man menar också att vi ska undvika konstlade fetter som margarin. På tallriken kan man tänka sig att skillnaden ser ut så här:

Kyckling utan skinn med redd sås på kelda 5% fett, potatis och sallad.

Entrecote med fettet kvar, sås på vanlig grädde, broccoli och grönsallad.

Vilket är nyttigast tror du? Ja, för min egen del så finns det inte så många fibrer i kroppen som säger att det sista är bäst för mig. Men LCHF anhängarna menar att animaliskt fett är bra, det skapar också mättnadskänsla till skillnad från den första rätten som kan leder till att du är sugen på något efter en timme (om du inte somnat på soffan). Många är också de berättelser som finns från människor som har gått ner mycket i vikt och mår bättre. 

Men visst känns det fel. Kanske är det det eller så är det bara svårt att acceptera att jorden är rund. Den ser ju helt klart platt ut. Jag vet inte. 

Och det är ju det. Nu står de i varsin ringhörna och gör anspråk på sanningen på allehanda sätt. Etablissemanget blir anklagade för att vara köpta av livsmedelsindustrin osv. Nu tror jag säkert att många av dem tjänar pengar därifrån och att en del är jäviga och vänder kappan lite efter vinden. Men att hävda att allt är bara bluff och båg betalat av industrin känns lite väl... enkelspårigt. Vilket bara slår tillbaka på dem själva tyvärr. Oftast är ju saker både och och hit och dit och inte alls så lätt att fånga i en "sanning". 

Ordet dialog går knappt att använd för det sker aldrig i praktiken. Men det skulle vara intressant om de slog sig ihop och hade dialog med gemensam ambition att finna mer svar. 

För jag går ner i vikt och mår bättre på LCHF kosten precis som så många säger. 

 

Inga kommentarer: